Pan’ın Labirenti filmi çözümleme ,analizi ve eleştirisi.

    0
    18
    arama reklamı

    İspanya yapımı olan bu fantastik film 2006 yılında vizyona girmiştir. Yönetmenliğini Guillermo del Toro yapmıştır. Birçok dalda ödüle sahiptir. 1944 yılındaki iç savası konu almaktadır. Film klasik bir masal başlangıcı olan ‘’ uzun zaman önce’’ diyerek başlar. Filmin başlangıcından sonuna kadar ormanda havada uçuşan bahar polenleri baharın geldiği simgeler. Ofelia ormanda yerde göz şeklinde taş parçası bulur. Göz sembolü, her şeyi bilen, her şeyi gören ilahiliği simgeler. Batı sembolizminde sağ göz güneşin, günün ve geleceğin sembolleri olurken sol göz ise ayın, gecenin ve geçmişin sembolüdür. Mısır Mitolojisinde tabutlara ve lahitlere yerleştirilen bu gözler sayesinde mumyaların ölümden sonraki yaşamda engelle karşılaşmayacakları ve huzurlu olacakları düşünülürdü.

    Film yapısı itibariyle kendi içerisinde iki ayrı dünyayı anlatır, birisi ofelia’nın hayal dünyasını diğeri ise gerçek dünyayı acımazlığı, kötülüğü, silahı, kanı. Ofelia o dönemin baskılarından bıkmış, üvey babasının her gün onlarca adam öldürmelerinden sıkılmıştır. Karma karışık olan o ortamdan uzaklaşmak için hayal dünyasına sığınan mutsuz genç bir kız çocuğudur. Filmin ilerleyen sahnelerinde ofelia periyle tanışır ve peri onu pan’a ulaştırır.

    Pan Yunan mitolojisinde kırın ve çobanların tanrısı, yarı keçi yarı insan halinde tasvir edilir. Bu filmde pan ürkütücü, güvenilmez bir biçimde sunulurken Narnia Günlükleri adlı fantastik filmde son derece sevimli ve masumdur. Filmde ideolojik göndermeler vardır yüzbaşı vidal başlı başına faşizmi temsil etmektedir. Gerek görüntüsü olsun gerek davranışları hareketleri işlediği suçlar öldürdüğü adamlar saçı sakalı bir faşist görünümündedir. Karısı ve ofelia’yı karşıladığı sahnede yüzbaşı geç kalmalarından yakınır daha sonra ofelia’yla el sıkışırken ofelia sol elini verir yüzbaşıda o el verilmez diğer el verilir diye azarlar. Burada faşizmin ne kadar disiplinli ve dakikliği açık bir şekilde görülmektedir.

    Filmde yemekte konukları ağırladıkları sahnede Ofelia’nın annesinin Vidal’in elini tutmaya çalışıp nasıl tanıştıklarını anlattığı an Yüzbaşının elini çekmesi ve karısının hevesle anlattığı hatıraları susturması “sevgi” denen her insanda olan olgunun faşizmde yeri olmadığını gösterir. Yüzbaşının doktorla konuştuğu sahnede doktor eşiniz hamileyken böyle sefere çıkamamalısınız der yüzbaşıda bir oğul babasının yanında doğmalıdır der. Doktorda erkek olduğundan nasıl bu kadar eminsiniz der. Aslında emin değil beklentisi ve isteği odur. O dönemde erkeğe daha çok değer verildiği için gerek askeri gerek iş gücü olarak erkek daha ön plandadır. Kadınlar işçi ve hizmetçi konumundadırlar.

    Hayat güzeldir filmin de de ortam savaş alanı değil oyun olarak çocuğa anlatılırdı. Savaşın çocuk için ne kadar saçma olduğu izleyicilere yansıtılır. Bu filmde çocuk üzerinden gider hayat güzeldir filminden tek farkı pan daha karanlık vahşeti izleyicilere yansıtır.  Faşist rejimde Komutan Vidal dünyanın kötülüğünü simgelerken Ofelia kaybeden halkı, Mercedes özgürlükçü ruhu ve Ofelia’nın annesi de savaşın yıkımlarını üzerinde taşıyan bir kurban görevini yerine getirir. Öyküdeki fantastik öğelerin Ofelia’nın başına gerçekten gelip gelmediğinin çok net değildir. Yönetmen izleyiciye bırakmıştır.

    Bir diğeri ise ofelia’nın annesini doktor mu iyileştirdi yoksa pan’ın verdiği kanla beslenen bitkimi buda sonu açık bir olgudur. Masal, ölüm korkusu yüzünden insanların itaat etmek zorunda kaldığından, iktidar karşısında kaybettiklerinden bahsetmektedir. Bulunduğu yerden hoşnut olmayan Ofelia, gece yolda gördüğü çekirge odasına gelip onu uyandırır. Çekirge ‘peri’ şekline dönüşerek onu evin arkasındaki bahçede bulunan labirente götürür. Labirent izleyiciye Yunan mitolojisinde Girit Adası’nda bulunan boğa başlı Minotor’u hapsetmek için Kral Minos tarafından inşa ettirilen yeri çağrıştırmaktadır.

    Panın ofelia’ya verdiği 3 görevin altında anlamlar vardır bunlardan 1.si bir ağacın altında yaşayan ağacı kurutan kurbağayı öldürmesi ve ağacı tekrar canlandırması. Bu yaşlı ağaç doğada olabilir. Eskiden beri var olan sistemi de simgeliyor olabilir. Sonradan gelip ağacı kurutan kurbağa bugünkü sistem olabilir.

    2.görev ise ziyafet masasının başında oturan canavar bu masadan tek bir lokma alan her çocuğu öldürmüştür. Ofelia’ya bu olay tembihlenir fakat ofelia unutur yer ve canavar canlanarak Ofelia’nın üzerine yürür ve onu korumak isteyen perileri yer. Sofra ve canavar yine kapitalizmi betimleyen öğeler. Onu yok etmeye cesaret etse de yapamayanlar, önlerine sunulan 3-5 tatlı lokmaya kanan çocuklardır. Bu lokmalar ise günümüzde, televizyon dizileri, piyangolar ve bunlar gibi bilumum güzel gelecek vaatleri ile kandırarak insanları uyuşturan öğelerdir.

    Üçüncü görevin ana teması da, bir masumu korumak için kendi canını ortaya koymaktır. Masumların teker teker sonbaharda dökülen yapraklar gibi döküldüğü ve umursamaz bir hale dönüştüğümüz günümüzde bulunamayacak bir özelliktir. Filmin sonunda Ofelia kardeşini korumak için kendisini feda ederek ölmüş babasına ve annesine kavuşur.

    Leave your vote

    0 points
    Upvote Downvote

    Comments

    0 comments

    CEVAP VER

    Lütfen yorumunuzu giriniz!
    Lütfen isminizi buraya giriniz